02144025086
drshabanmandana@gmail.com

دکتر ماندانا شعبان

روانشناس خانم برای درمان افسردگی

نویسنده: _

روانشناس خانم برای درمان افسردگی

 

افسردگی یکی از رایج‌ترین مسائل و مشکلات دنیای امروز است که بسیاری از افراد در سنین گوناگون به آن مبتلا می‌شوند. شاید تابه‌حال به شوخی یا جدی از زبان ادم‌ها شنیده باشید که افسرده شده‌اند یا افسردگی آن‌ها را اذیت می‌کند. بسیاری از این افراد هم افسردگی را با احساس غم و ناراحتی‌های متداول یکسان می‌دانند.

اما پرسش اصلی این است که آیا به هر احساسی که به غم و ناراحتی مرتبط می‌شود، افسردگی می‌گویند؟

افسردگی و ابتلای به آن تعریف مخصوص به خودش را دارد و با علائم و نشانه‌های مشخصی همراه است. بنابراین نمی‌توان هر نوع احساس غم و ناراحتی را به افسردگی تعمیم داد.

در این مطلب قصد داریم درباره افسردگی و انتخاب روانشناس خانم برای درمان افسردگی صحبت کنیم. اگر دوست دارید درباره این مسئله بیشتر بدانید و به یک روانشناس خانم برای درمان افسردگی مراجعه کنید، در ادامه این مطلب همراه ما باشید.

 

افسردگی چیست؟

قطعا همه افراد، تابه‌حال یک بار نام افسردگی را شنیده یا از اطرافیان خود، اطلاعات کمابیش درستی را درباره آن گرفته‌اند. با وجود این، عده کمی وجود دارند که به طور دقیق بدانند افسردگی چیست، چه علائمی دارد و چطور زندگی افراد را تحت تاثیر قرار می‌دهد!

افسردگی یک حالت خلقی است که به طور مستقیم روی خلق‌وخو و احساسات فرد اثر می‌گذارد. در این حالت افراد احساساتی را مانند غم شدید، ناراحتی، خستگی، بی‌انگیزگی برای انجام کار، پوچی و ... را تجربه می‌کنند.

 این اختلال با علائم و نشانه‌های مشخصی همراه است که می‌توان با مشاهده آن‌ها، تا حدودی وجود افسردگی را در فرد تشخیص داد. البته باید این نکته را در نظر بگیرید که تشخیص علائم و وجود قطعی افسردگی در افراد، کار هر کسی نیست و به تخصص و مهارت یک روانشناس نیاز دارد.

همچنین آنچه پس از مرحله تشخیص مهم است، مراجعه به یک روانشناس خانم برای درمان افسردگی است. به زبان ساده، تشخیص و درمان دو مرحله بسیار مهم هستند که به‌ویژه در مسائل روانشناختی اهمیت زیادی دارند.

 

علائم افسردگی چیست؟

پیش از آنکه روانشناس خانم برای درمان افسردگی پروتکل درمانی مناسب فرد را اجرا کند، باید علائم افسردگی را در او تشخیص دهد. مهم‌ترین علائم و نشانه‌هایی که خبر از وجود افسردگی می‌دهد، موارد زیر هستند:

 

غم و ناراحتی شدید

قطعا نمی‌توان هر غم، ناراحتی و مشکلی را به‌عنوان افسردگی در نظر گرفت. احساس غم و ناراحتی که در افسردگی وجود دارد، به صورت بسیار شدید است و فرد در برخورد با آن اغلب نمی‌داند که منشا این ناراحتی چیست!

روانشناس خانم برای درمان افسردگی می‌بایست این غم و ناراحتی را به‌درستی تشخیص داده و آن را از غم و ناراحتی معمولی کهناشی از علل دیگر است، تفکیک کند.

 

خستگی و انرژی پایین

یکی دیگر از مهم‌ترین علائم افسردگی که در بسیاری از افراد رایج است، پایین بودن انرژی و خستگی بیش از حد است. در این حالت که باید توسط روانشناس خانم برای درمان افسردگی تشخیص داده شود، فرد توانایی انجام هیچ کاری را ندارد. نکته مهم درباره این موضوع، این است که سطح انرژی فرد آنقدر پایین است که در انجام کارهای روزانه و روتین خودش هم دچار مشکل می‌شود.

 

 

کاهش تمرکز و عدم توانایی در تصمیم‌گیری

ابتلا به افسردگی به طرز قابل توجهی بر تمرکز و قدرت تصمیم‌گیری تاثیرگذار است. بنابراین افرادی که به افسردگی مبتلا می‌شوند، از کمبود تمرکز یا ناتوانی برای تصمیم‌گیری شکایت می‌کنند.

بسیاری از افرادی که به افسردگی مبتلا هستند این جمله را می‌گویند که ای کاش کسی به جای ما تصمیم بگیرد! بهترین روانشناس خانم برای درمان افسردگی این علائم و نشانه‌ها را به‌خوبی شناسایی می‌کند و روش‌های درمانی خود را برای برطرف شدن آن به کار می‌گیرد.

 

اضطراب و بی‌قراری

عموما افسردگی و اضطراب همراه با یکدیگر بروز می‌کنند و در کنار هم، روال عادی زندگی طبیعی فرد را دچار مشکل می‌کنند. حالت اضطراب و بی‌قراری، آرامش را از فرد سلب می‌کند و فرد به طور دائم این احساس ناخوشایند را همراه با خودش دارد که آرام نیست و یا بدون دلیل و اتفاق خاصی، نگران است.

 

تغییر در اشتها

یکی دیگری از مهم‌ترین نشانه های افسردگی که روانشناس خانم برای درمان افسردگی باید آن را شناسایی کند، تغییر ناگهانی در وزن و اشتهای فرد است. این تغییر ممکن است به صورت بی‌اشتهایی زیاد و کاهش وزن ناگهانی و یا برعکس، اشتهای کنترل‌نشده و افزایش وزن شدید رخ دهد.

 

احساس پوچی و فکر کردن به مرگ

افسردگی حالتی است که در موارد شدید، با احساس پوچی و فکر کردن به مرگ همراه است. بنابراین ممکن است فرد افسرده دائما احساس کند که هیچ هدف، انگیزه و علاقه‌ای ندارد و به صورت تکرارپذیر به مرگ فکر کند.

 

 

چرا وجود روانشناس برای درمان افسردگی ضروری است؟

بسیاری از افراد در برخورد با این علائم و نشانه‌ها به ‌اشتباه به خود تشخیصی یا خود درمانی‌های غیراصولی روی می‌آورند که باعث آسیب‌های روحی شدیدتر در آینده می‌شود. بگذارید اهمیت مراجعه به روانشناس خانم برای درمان افسردگی را با یک مثال ساده بیان کنیم.

تصور کنید خودروی شما دچار مشکل شده است و نمی‌دانید دلیل اصلی این مشکل چیست؟ آیا خودرو خود را خودتان را تعمیر می‌کنید و یا در اولین فرصت آن را به یک تعمیرکار متخصص ماشین نشان می‌دهید؟ قطعا ترجیح شما این است که برای جلوگیری زا بروز مشکلات بیشتر و ایجاد هزینه هنگفت، سریع‌تر به یک متخصص مراجعه کنید.

مشکلات و احساسات ناخوشایند مرتبط با روان هم دقیقا به همین شکل هستند. زمانی که شما احساس ناخوشایندی در رون دارید، بهتر است برای تشخیص و درمان درست، به یک متخصص مشاوره یا روانشناسی مراجعه کنید.

مراجعه به یک روانشناس خانم برای درمان افسردگی چند فایده بسیار مهم برای شما دارد:

 

تشخیص دقیق

گاهی اوقات ما به اشتیاباه تصور می‌کنیم که به افسردگی مبتلا هستیم درحالی‌که مشکل از جای دیگریست. بنابراین اولین فایده مراجعه به روانشناس برای درمان افسردگی، این است که تشخیص دقیق و درستی درباره مشکل شما می‌دهد.

 

پروتکل درمانی مناسب

اگر برای هر اتفاقی به متخصص خاص آن موضوع مراجعه کنید، می‌توانید بابت طرح یک پروتکل درمانی مناسب و کارآمد مطمئن باشید. روانشناس خانم برای درمان افسردگی به‌خوبی می‌داند که چطور باید مشکل شما را برطرف کرده و درمان مناسبتان را پیگیری کند.

 

امید به بهبود

اگرچه درمان‌های روانشناختی عموما بلند مدت هستند و نیاز به گذر زمان دارند، اما امید بهبودی برای آن‌ها، به دلیل مراجعه به یک متخصص بسیار بالاست. البته باید به این نکته توجه کنید که افراد باید، خودشان به هم به بازیابی سلامت روان و بهبودی، علاقه داشته باشند!

 

مهم‌ترین ویژگی‌های روانشناس برای درمان افسردگی

 

اگر به دنبال یک روانشناس متخصص خانم برای درمان افسردگی هستید، بهتر است چند ویژگی مهم را برای انتخاب او در نظر بگیرید.

 

تخصص

اولین و مهم‌ترین ویژگی یک روانشناس برای درمان افسردگی، تخصص او در این زمینه است. بنابراین توجه داشته باشید که هنگام انتخاب درمانگر، حتما تخصص و تناسب تحصیلات او را با مشکل خود در نظر بگیرید.

 

اعتبار

یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های یک روانشناس یا مشاور متخصص، اعتبار اوست. این اعتبار از دقت، مهارت و تخصص او در زمینه فعالیتش بیرون می‌آید. به همین دلیل بررسی دقیق رزومه کاری و تحصیلی روانشناس خانم برای درمان افسردگی بسیار اهمیت دارد. پیش از انتخاب درمانگر، تلاش کنید که از میزان اعتبار و صحت رزومه او مطلع شوید.

 

مهارت

یک روانشناس خانم برای درمان افسردگی می‌بایست از مهارت و تجربه کافی در این زمینه برخوردار باشد. فراموش نکنید که این مهارت و تخصص چندان با سن و سال فرد در ارتباط نیست و به تلاش آن‌ها برای رسیدن به این مهارت بستکی دارد.

 

بهترین روانشناس خانم برای درمان افسردگی

 

انتخاب بهترین رواننشاس خانم برای درمان افسردگی یک قدم بسیار مهم و جدی برای بازیابی سلامت روان است. بنابراین شیوه انتخاب درمانگر و توجه به نکات مهم درباره آن بسیار اهمیت دارد.

برای انتخاب یک روانشناس خوب و متخصص می‌توانید از طریق جست‌وجوی اینترنتی اقدام کنید. به این شکل که در کلینیک‌ها و مراکز تخصصی روانشناسی و مشاوره، اسامی درمانگران متخصص و مرتبط با مشکل خود را پیدا کرده و به بررسی رزومه کاری و تحصیلی آن‌ها بپردازید.

به خاطر داشته باشید فقط کلینیک‌ها، مراکز و روانشناسانی را انتخاب کنید که نام و نشانی درست و مشخصی دارند و امکان دسترسی به پیشینه سوابق آن‌ها وجود دارد.

پرسش از افرادی که در این زمینه تجربه کافی دارند نیز راه بسیار موثری برای یافتن یک روانشناس خانم برای درمان افسردگی است. تلاش کنید افرادی را که پیش از شما از خدمات روان درمانی و مشاوره استفاده کرده‌اند، پیدا کنید و درباره انتخاب درمانگر مناسب، از آن‌ها راهنمایی بگیرید.

 

سخن آخر

اولین قدم برای داشتن ذهن و روان سالم، اهمیت دادن به سلامتی روان و تلاش برای دستیابی به آن است. این کار را با انتخاب یک روان درمانگر متخصص و حرفه‌ای شروع کنید و در مسیر رسیدن به سلامت روان از هیچ فعالیتی دریغ نکنید.

  

 

 

منبع: _

نویسنده: _

مقالات مرتبط
اختلال وسواس چیست؟

اختلال وسواس چیست؟

رفتار درست بعد از شکست عاطفی

رفتار درست بعد از شکست عاطفی

هشت راه برای رهایی از تله بی اعتمادی

هشت راه برای رهایی از تله بی اعتمادی

١٢راهكار براي كنترل اضطراب

١٢راهكار براي كنترل اضطراب

ذهن آگاهی چیست؟

ذهن آگاهی چیست؟

درمان کارآمدی هیجان

درمان کارآمدی هیجان

شناسایی اجزای هیجان

شناسایی اجزای هیجان

نشخوار فکری

نشخوار فکری

تعریف استرس و راهکار کاهش آن

تعریف استرس و راهکار کاهش آن

مقابله ی توجه آگاهانه از طریق تن آرامی

مقابله ی توجه آگاهانه از طریق تن آرامی

مقابله ی توجه آگاهانه از طریق خود آرام سازی

مقابله ی توجه آگاهانه از طریق خود آرام س...

با همسر رفیق باز چیکار کنیم؟

با همسر رفیق باز چیکار کنیم؟

نشانه های تلهٔ زندگی نقص و شرم

نشانه های تلهٔ زندگی نقص و شرم

ازدواج، راه‌حل مناسبی برای ترمیم شکست عشقی نیست

ازدواج، راه‌حل مناسبی برای ترمیم شکست عش...

انجام تمرین پذیرش همه جانبه

انجام تمرین پذیرش همه جانبه

راهبردهای توجه برگردانی

راهبردهای توجه برگردانی

تمرین وارسی بدنی

تمرین وارسی بدنی

كنار آمدن با شكست عاطفي و عشقي

كنار آمدن با شكست عاطفي و عشقي

ذهنیت کودک آسیب پذیر - قسمت 1

ذهنیت کودک آسیب پذیر - قسمت 1

کاهش استرس با ذهن آگاهی - قسمت 7

کاهش استرس با ذهن آگاهی - قسمت 7

راهکارهایی جهت جلوگیری از رفتار خود تخریب گرانه

راهکارهایی جهت جلوگیری از رفتار خود تخری...

کاهش استرس با ذهن آگاهی - قسمت 6

کاهش استرس با ذهن آگاهی - قسمت 6

کاهش استرس با ذهن آگاهی - قسمت 4

کاهش استرس با ذهن آگاهی - قسمت 4

کاهش استرس با ذهن آگاهی - قسمت 2

کاهش استرس با ذهن آگاهی - قسمت 2

کاهش استرس با ذهن آگاهی - قسمت 3

کاهش استرس با ذهن آگاهی - قسمت 3

چرا مردم اتاق روانشناس را دوست دارند؟

چرا مردم اتاق روانشناس را دوست دارند؟

معرفی انواع هیجان و پیامد اجتناب هیجانی

معرفی انواع هیجان و پیامد اجتناب هیجانی

شناسایی ارزش ها و فواید رفتارهای ارزش مدارانه

شناسایی ارزش ها و فواید رفتارهای ارزش مد...

تفکرات سازگارانه

تفکرات سازگارانه

آسیب شناسی فوبی ها -قسمت اول

آسیب شناسی فوبی ها -قسمت اول

آسیب شناسی فوبی ها - قسمت دوم

آسیب شناسی فوبی ها - قسمت دوم

اختلال اضطراب فراگیر

اختلال اضطراب فراگیر

اختلال شخصیت مرزی

اختلال شخصیت مرزی

وسواس

وسواس

اختلال جسمانی شکل

اختلال جسمانی شکل

به رسمیت شناختن

به رسمیت شناختن

شناسایی و درک طرحواره ها

شناسایی و درک طرحواره ها

ویژگی های فرد وابسته

ویژگی های فرد وابسته

اتیسم

اتیسم

درمان اتیسم

درمان اتیسم

طرحواره‌ ها و نیازهای دوران کودکی (قسمت 1)

طرحواره‌ ها و نیازهای دوران کودکی (قسمت...

طرحواره‌ ها و نیازهای دوران کودکی (قسمت 2)

طرحواره‌ ها و نیازهای دوران کودکی (قسمت...

طرحواره‌ ها و نیازهای دوران کودکی (قسمت 3)

طرحواره‌ ها و نیازهای دوران کودکی (قسمت...

روان شناس خوب  را چگونه تشخیص دهیم؟

روان شناس خوب  را چگونه تشخیص دهیم؟

مشاوره به ایرانیان خارج از کشور

مشاوره به ایرانیان خارج از کشور

همه چیز درباره مشاوره مهاجرت

همه چیز درباره مشاوره مهاجرت

آیا طرحواره درمانی را می‌شناسید؟

آیا طرحواره درمانی را می‌شناسید؟

روان درمانگری؛ رویا و فانتزی‌ها

روان درمانگری؛ رویا و فانتزی‌ها

بازگشت به زندگی بعد از تجربه خیانت

بازگشت به زندگی بعد از تجربه خیانت

بهترین راهکارهای مدیریت استرس

بهترین راهکارهای مدیریت استرس

اختلال اضطراب فراگیر را چگونه کنترل کنیم؟

اختلال اضطراب فراگیر را چگونه کنترل کنیم...

چطور از شکست عاطفی به سلامت عبور کنیم؟

چطور از شکست عاطفی به سلامت عبور کنیم؟

هیجان چیست و چه جایگاهی در زندگی دارد؟

هیجان چیست و چه جایگاهی در زندگی دارد؟

اختلال شخصیت اسکیزوئید چیست؟

اختلال شخصیت اسکیزوئید چیست؟

مشاوره خیانت همسر چیست؟

مشاوره خیانت همسر چیست؟

درمان قطعی وسواس و نکات مهمی که باید بدانید

درمان قطعی وسواس و نکات مهمی که باید بدا...

روانشناس خانم برای درمان افسردگی

روانشناس خانم برای درمان افسردگی

بهترین کلینیک طرحواره درمانی تهران کجاست؟

بهترین کلینیک طرحواره درمانی تهران کجاست...

نظر 0:


ارسال نظر